Pride and Prejudice (1813)

2 04 2008

«It is a truth universally acknowledged, that a single man in possession of a good fortune, must be in want of a wife.»

Pride and Predjuice - bookPå ett eller annet tidspunkt fikk jeg, et medlem av den mannlige delen av verdens befolkning, en idé om at jeg burde lese Jane Austens mest kjente roman. Dette førte til minst én overrasket reaksjon – hvor mange menn leser egentlig gamle kjærlighetsromaner? Antageligvis for få, for alle burde lese denne. For det er som de som har lest den et utall ganger sier: selv om du vet så inderlig vel at Elizabeth og Darcy ender opp sammen til slutt må du bare lese videre for å se om det virkelig skjer. Men boken er noe mer enn bare kjærlighet mellom to personer, det er historien om selvopptatthet, underdanighet, arroganse, galskap, genialitet og, selvsagt, stolthet og fordommer. Men mest av alt er det en fabelaktig kjærlighetshistorie mellom to personer som faller for hverandre på tross av sine feil, en historie som ikke på noen måte lar seg fullgodt beskrive med mindre man leser boken. Australske bokelskere er enige: 15 000 har nylig stemt frem boken som tidenes beste foran Ringenes herre-bøkene og To Kill a Mockingbird (og med Bibelen på 23. plass).

En god bokopplevelse skal gjerne toppes med å se en god filmversjon. Den beste skal være BBCs TV-serie fra 1995. Sammenhengende varer den i 310 minutter – ikke ett minutt for lite med tanke på alt som skjer i boken. Serien er lagt så tett opp til boken som mulig og mønstrer Colin Firth og Jennifer Ehle i hovedrollene. Firth er, på tross av å være en særdeles pen mann, ikke akkurat slik jeg ser for meg Darcy, men når han spiller Darcy blir han plutselig likevel den mannen alle (kvinnelige) lesere (og seere) forelsker seg i. Og Ehle frister flere enn Darcy, for å si det sånn. Anbefales altså på det varmeste.

Firth_Ehle

Handlinger

Information

12 responses

2 04 2008
Avil

1. Alle menn eg har snakka med som har lese Austen er overraska over kor knakande godt dei likte bøkene hennar.

2. Eg er veldig lukkeleg over at du illustrerer med bilete frå BBC sin 6-timarsversjon og ikkje den nye filmversjonen.
Det er berre ein Mr Darcy.

3. Og den eine Mr Darcy opptrer sjølvsagt som Mr Darcy i Bridget Jones dagbok, som er ein parafrase over Pride and Prejudice, og dermed ein film du vil få betydeleg meir glede av no, etter at du har lese originalen.

2 04 2008
Weinberg

Går meg planer om å se filmen også, men er redd jeg blir fryktelig skuffet (selv om den fikk meget gode kritikker).

La tidlig merke til Darcy-linken. I tillegg er det jo visse likhetstrekk mellom foreldrene, klasseforskjellen samt forholdet mellom to mannlige hovedpersoner, Darcy-Cleaver og Darcy-Wickham.

2 04 2008
Anathema

Jeg elsker den boken! Søt og festlig historie med en uforglemmelig heltinne og glitrende dialog. Og som Avil sier – det finnes bare én Mr Darcy! BBC-serien gjenskaper filmen på en god måte, men ligger likevel langt etter boken fordi ethvert tap av dialog blir et tap av kvalitet hva gjelder Jane Austen.

2 04 2008
Avil

Der ikkje berre at Helen Fielding har lese P&P, men ho reknar med at alle som les om Bridget Jones også har gjort det. Engelskmenn les nok meir klassisk litteratur enn nordmenn.

2 04 2008
Weinberg

Anathema: Det meste sier meg at dette er en bok som ikke blir stående til nedstøving i bokhylla.

Avil: De tar vel bedre vare på det meste av sitt «klassiske» enn det vi gjør (her på berget stopper de fleste med det de tvangsfores med på skolen). I tillegg har de jo en god del mer å ta av, så de har gjerne noe større muligheter for å variere. Jeg har nok flere engelske enn norske klassikere i bokhyllene.

2 04 2008
lille damen

Weinberg: Dette var veldig bra, jeg satser på at en anmeldelse av Jane Eyre kommer neste måned? 🙂

Avil: De har nok fått dunket inn mer litteraturkunnskap på skolen også. Det er ikke bare P&P Fielding refererer til, hun tar som en selvfølge at leserne kjenner f.eks. Great Expectations og Wuthering Heights også. Jeg ser ikke for meg at en norsk forfatter kunne gjort noe lignende …

2 04 2008
Weinberg

Nja, som du ser i menyen til høyre holder jeg på med Michel Houellebecqs The Possibility of an Island (La Possibilité d’une île) akkurat nå. Det er langt kraftigere kost enn PP. Mulig jeg må avreagere med en ny klassiker etter det. Jane Eyre er notert, den står i bokhylla og på leselista allerede 🙂

2 04 2008
fr.martinsen

Jeg vet nesten ikke om jeg tør skrive dette. Og jeg er altså ikke ironisk nå. Men jeg har lest B.J og P&P. Jeg trenger hjelp. Jeg oppdaget ikke sammenhengen. Hjelp?

3 04 2008
Weinberg

Vel, du har flere faktorer (med forbehold om at jeg kun har sett filmen om Bridget Jones), blant annet:

– Mark Darcy og Fitzwilliam Darcy er begge rike, men i utgangspunktet «lovet bort» til en annen. Samtidig får begge et dårlig førsteinntrykk av Bridget/Elizabeth (og begge blir mislikt), men dette endrer seg gradvis. Den store løgnen (neste pkt) påvirker begge negativt.

– Daniel Cleaver og George Wickham er begge først populære hos Bridget/Elizabeth, de finner tonen raskt, men blir avslørt som falske. Cleaver påstår at Darcy hadde et forhold til hans tidligere forlovede, Wickham at Darcy har brutt et løfte fra Darcy sr. – begge lyver, men begge lurer først Bridget/Elizabeth.

– Mødrene til Bridget/Elizabeth er ikke helt gode i hodet, for å si det mildt. Fedrene er roligere og har et nært forhold til datteren.

Så finnes det visse ulikheter, Bridget virker ikke like smart som Elizabeth (og gjerne mer latterlig) og Mark Darcy er bedre likt enn Fitzwilliam.

I filmen heter vel forresten forlaget Bridget jobber i Pemberly Press, mens Fitzwilliam Darcys gods heter Pemberly. Dog har jeg fått med meg at dette ikke skal være med i boken.

3 04 2008
fr.martinsen

Der ser man (jeg),
helt oppe i dagen alt sammen. .

Takk forresten.

3 04 2008
Anathema

Og sist men ikke minst har vel Helen Fielding uttalt at hun skapte Mark Darcy som en hyllest til sin litterære helt Fitzwilliam Darcy?

3 04 2008
Weinberg

Ifølge andre kilder skal hun også ha blitt inspirert da hun intervjuet Firth etter innspillingen av TV-serien.

Legg igjen en kommentar

