Åpent brev til deg som rettet innleveringsoppgaven min

15 11 2007

Hei

Jeg leser den den fyldige trelinjerskommentaren du har gitt meg at du ikke forstår oppsettet i mine oppgavebesvarelser. Du skriver: «Fryktelig uoversiktlig oppgave. Skriv hvilken oppgave du gjør.» Jeg beklager at jeg tydeligvis har gått litt fort frem i min bruk av nymotens tekstoppsett, men jeg har altså gjort meg nytte av en revolusjonerende ny oppfinnelse som tydeligvis kan være litt forvirrende. Dette konseptet kalles «overskrifter» og jeg skal her kort forklare hva en slik «overskrift» er.

Bokmålsordboka definerer «overskrift» som «noe som er skrevet over noe annet som tittel e.l.» Dette er i mine øyne en lettfattelig definisjon som burde være grei for alle å forstå. For hver enkelt del av oppgaven har jeg laget oppgaver som beskriver hva jeg besvarer i oppgaven. Jeg har sågar økt skriftstørrelsen på overskriften fra 12, som er den vanlige tekststørrelsen, til 18 samt formatert fet skrift slik at alle og enhver skal kunne forstå at dette viser hva som kommer. Når «Problem 1» hadde fire underspørsmål og jeg laget en overskrift som het «Problem 1» samt fire underoverskrifter, trodde jeg at det kom til å bli forstått. Jeg beklager at jeg tydeligvis har overvurdert mitt publikum.

Jeg håper dette har brakt klarhet i emnet og gjør besvarelsen enklere å forstå.

Med vennlig hilsen

Weinberg

Handlinger

Information

16 responses

15 11 2007
Iskwew

Sliter du med sensor, Weinberg?

:o)

15 11 2007
kandidaten

Sliter litt med at sensor bruker 3/4 av alle kommentarer til å kritisere oppsettet mitt. Dog, det betyr nok at resten av oppgaven var kanonbra.

16 11 2007
Mikaj

Hva er dette for noe? Voa?

16 11 2007
Mikaj

Hva mener du med dette? Jeg forstår ikke helt frustrasjonen din. Dette var uklart.

16 11 2007
Mikaj

Her må du omformulere. Dette passer ikke inn.
OK, men prøv å sette det inn i en kontekst.

16 11 2007
kandidaten

Makro. Men jeg svarte jo på oppgaven. Og teksten hadde intensjonsdybde (interne NHH-fraser).

21 11 2007
Örn

Vent litt. Hva er det du skriver her? Jeg savner deffinisjon pá hva dette tekst dokumentet er. Hvem er málgruppen? Er det rettet mot flere enn en?
Og eksakt hva er det dokumentet du referer til i teksten? Er det et kjærlighetsbrev? En faktura? Eller et dikt. Du má spesifisere bedre kanditat.

21 11 2007
kandidaten

Ok. Et åpent brev til vedkommende som rettet innleveringsoppgaven min. Hvilket tekstdokument? Dette eller det jeg leverte inn? Dette er et brev, noe som ordboken definerer som «skriftlig melding sendt med posten i konvolutt» noe som tyder på at ordboka sist ble oppdatert i 1990. Dersom det er oppgaven, så definerer ordboken det som «problem å løse, spørsmål å besvare» – hvilket stemmer rimelig godt med hve jeg forsøkte å gjennomføre.

Målgruppen er vedkommende, antageligvis en person, som rettet oppgaven min. Det er rimelig å anta at det er en studentassistent, de slipper unna med hva som helst, også forsentkomming fordi de er bakfulle.

Dokumentet jeg referer til i teksten er en innleveringsoppgave i makroøkonomi med vakre DAD-SAS (AS-AD)-kurver, tekst, en Beveridge-kurve samt altså litt krydder i form av overskrifter. Jeg vil kanskje ikke kalle det et kjærlighetsbrev til økonomien, selv om jeg nok kunne skrevet det også, på tross av at det nok er økonomien jeg er nærmest å sende et slikt brev til. Jeg skulle gjerne fakturert vedkommende for alternativkostnaden det kostet meg å hente oppgaven, den kunne like gjerne blitt brent på bålet. Dikt har jeg ikke peiling på.

Dersom ikke dette er spesifisert godt nok, så vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Kanskje bruke overskrifter.

22 11 2007
Dure

A, B, C, D, E eller F intensjonsdybde?

22 11 2007
Dure

Den fortjente et Bada Bing!
Regner med du gikk for noe i midten?

22 11 2007
kandidaten

Man skriver da alltid til en A i intensjonsdybde, gjør man ikke?

Hva har Silvios stippebule med dette å gjøre?

24 11 2007
Eksamens-Lie

Har du blitt postmodernist?

24 11 2007
kandidaten

Har jeg noen gang vært moderne?

Er overskrifter postmoderne?

26 11 2007
Mikaj

Jeg vet nå ikke helt jeg. Er ikke A, eller F for den saks skyld, litt for drastisk? Men heller A enn F når det er sagt.

26 11 2007
Dure

Fikk beskjed av Mikaj om å stikke innom.

Silvios bule har alltid noe å gjøre med enhver sak. Etter at Silvio ble skutt har jeg fått en indirekte eierandel gjennom min fjerne italienske slektning – Massimo d’Agíbieri del Buffono. Mye interessant å se og ta på.
Skulle forresten hilse fra Tony. Han lurer på om du er interessert i et «oppdrag» hvis han skulle trenge det. Du er jo flink med likviditet, illikvivitet og sånn.

27 11 2007
kandidaten

A er vel aldri drastisk? F er tabu.

Jeg har fått et oppdrag i dag, forresten, så jeg har nok å gjøre på.

Legg igjen en kommentar

