Quote of the day: Finn Jarle Sæle

12 10 2007

Iskwew spør hva det er med menn og anleggsmaskiner. Nå har jeg aldri eid en gravemaskin, men det har Finn Jarle Sæle. Sæle er kjent for mange ting, for det første kan han trygt plasseres i kategorien kristenfundamentalist, for det andre er han redaktør for en avis med samme syn, for det tredje har han en kone som ble for konservativ for KrF og som en tid var mest kjent for sin Jaguar, og sist, men ikke minst har han fostret to barn som driver med pyramidespill og nettdating. Alt dette gjorde familien verdig en artikkel hos Aftenposten.

Men tilbake til Finn Jarle og gravemaskiner.

En periode var Sæle veldig rikskjendis på grunn av gravemaskinen sin. Da han satte i gang med å grave opp halve Vestlandet, lurte mange på om han var blitt splitter pine gal, men Sæle hadde visstnok bare fått et kall fra Gud:

«Då eg vart 49 år gamal sa Gud til meg: «Du må bli meir praktisk, Finn Jarle.» Så kjøpte eg denne Brøyt’en. […] Det er noko av det viktigaste eg har lært i heile mitt liv – å kjøre Brøyt. Etter eit par timar bak spakane er eg som eit nytt menneske.»

Og akkurat dette er et sitat jeg har falt for, mest av alt fordi det gir meg rikelig anledning til å tenke ut kreative settinger der Gud har funnet det for godt å oppsøke familien Sæles hjem for å fortelle at nå – nå var det på tide at mannen i huset tok seg sammen og kjøpte seg en gravemaskin. Hvem sa at konservative kristne alltid var kjedelige?

Handlinger

Information

5 responses

12 10 2007
Goodwill

Studerer bildet nøye – det ER en Brøyt X2! Milde måne!

12 10 2007
kandidaten

Du snakker, her er gutten som kan sine anleggsmaskiner. Regner med det var gud som gav han rådet om å kjøpe akkurat den modellen.

12 10 2007
Iskwew

Jeg har vel ofte tenkt at Gud vel er en klok mann, og det er herved bevist. Han ønsket nok at Sæle skulle holde seg litt unna religionen hans, ettersom Sæles nærvær vel kan føre til at andre løper så fort det lar seg gjøre en annen vei.

12 10 2007
kandidaten

I så fall en fatal feilvurdering, siden all gravingen tydeligvis gir han fornyede krefter til redaktørjobben. Stjerneeksempelet på feilslåtte incentiver?

29 02 2008
NN

Sæle må jo være tidenes riksklovn. Himmel og hav for en latterlig mann. 😀

Legg igjen en kommentar

