Makroøkonomisk pizza

29 09 2007

Som student spiser jeg selvsagt frossenpizza:

IS-LM-FE-1

Som enhver frossenpizzaspiser deler jeg den opp i åtte deler:

IS-LM-FE-2

Dette mønsteret har jeg egentlig aldri tenkt på før. Dette semesteret har jeg derimot mitt første kurs i makroøkonomi, noe som selvsagt ødelegger meg fullstendig. Alle som tar makroøkonomi blir fullstendig ødelagte: de tror de kan spå fremtiden, de tror de vet noe og de tror verden kan skrives som C + I + G + NX. Uansett, plutselig så jeg for meg akser og alle «delelinjene» hadde plutselig en forklaring:

IS-LM-FE-3

Altså en IS-LM-FE-modell – Mundell-Fleming-modellen.

Langs aksene har vi Y (verdiskapning/produksjon i et samfunn) og i (rentenivået).

IS-kurven reflekterer de kombinasjonene av produksjon (Y) og rente (i) som gir likevekt i vare- og tjenestemarkedet.

LM-kurven reflekterer de kombinasjonene av produksjon og rente som gir likevekt i pengemarkedet.

FE-kurven reflekterer de kombinasjonene av produksjon og innenlands rente som gir saldo i betalingsbalansen (ovenfor utlandet) lik null. Helningen avhenger av spekulantenes rentefølsomhet. Dersom den går mot uendelig stor (altså at en liten renteforskjell mellom land er nok til at spekulantene flytter pengene sine mellom land – perfekt kapitalmobilitet) er kurven horisontal og ligger på nivå med verdensmarkedsrenten iw. Dette er realistisk mellom velutviklede land. Dersom rentefølsomheten er tilnærmet lik null blir kurven vertikal. Selv om renten i Zimbabwe er 50 % høyere ville vi neppe flyttet pengene dit uansett.

Robert Mundell og Marcus Fleming spiste sikkert mye frossenpizza.

Handlinger

Information

3 responses

30 09 2007
Dure

Hva er det hodet ditt laget av? Det dukker opp så mye merkelig.
Det er fullt mulig å dele den inn i 4 biter, spesielt hvis man har det travelt. Selv spiser jeg den hel.

30 09 2007
Erlend K

Det er sånn de kom på hele den teorien sin.. Det har jo vi konkludert med..! 😀

Tenk hvis de slutter å lage Grandiosa. Det vil robbe Norge for kanskje opptil flere nobelpriser i tiårene fremover… Det hadde vært krise. (Ja, man kan kanskje spise Big One, da, men pytt…)

30 09 2007
kandidaten

Dure:
Jeg vet ikke hva det er laget av, det er i alle fall skrudd sammen på en underlig måte. Antageligvis med doble fustasjeopphengsforkoblinger.

Erlend:
Det kan jo bli kutt i Grandiosa-produksjonen fordi Tine har for lite ost. I ytterste konsekvens kan vi skylde på jordbrukssubsidiene dersom vi går glipp av en nobelpris.

Legg igjen en kommentar

