Oljedirektør Hallgeir Langeland?

14 09 2007

Smak på tittelen: «Oljedirektør Hallgeir Langeland.» Jeg synes ikke det smaker spesielt godt, litt som overmodne druer, kanskje. Langeland er i alle fall én av elleve som har søkt om å kunne titulere seg «oljedirektør»:

Med åtte år i energi- og miljøkomiteen på Stortinget bak meg, har jeg opparbeidet meg gode kontakter med ansatteorganisasjoner, oljeselskap og hms-miljøene. Gjennom arbeidet med regjeringens Soria Moria-erklæring, tror jeg at jeg kan være med å bidra til at de politiske signalene for norsk miljøpolitikk i større grad blir fulgt opp […] Jeg mener selv at jeg tror jeg vil kunne gjøre en god jobb som oljedirektør. Det er derfor jeg har søkt.

Så du mener at du tror du kan gjøre en god jobb som oljedirektør? Klokkertro på seg selv, altså. Jeg tror så gjerne Langeland på at han har gode kontakter i alle de nevnte miljøer. Jeg tror nok også sterkt at han ønsker en sterkere politisering av Oljedirektoratet. Det jeg derimot ikke har så stor tro på, er at Langeland bør ha noe som helst befatning med en rolle som betyr at han kan få avgjørende innflytelse. Tidligere i høst var som kjent Langeland ute med revolusjonerende tanker om hvordan vi burde handle oljen vår, tanker som ble omfavnet av såvel Gunnar Stavrum, Iskwew som meg selv.

Jeg venter i spenning på hvem som får jobben.

Handlinger

Information

6 responses

14 09 2007
Mikaj

Oljesjefen kan vel ikke gjøre som han vil heller, han må jo ha retningslinjer å forholde seg til. Hvis han blir ansatt er jo det i så fall fordi han har de rette kvalifikasjonene. Dessuten vil han jo få underordnede som vil sette ham inn i tingene. «Det er utrolig hvor mye man lærer etter en stund i Finansdepartementet» (V.N) Går nå ut i fra at dette gjelder flere steder, så det kan vel ikke være så farlig?

14 09 2007
kandidaten

Joda, men ingenting er firkantet. Langeland lar nok ikke muligheten til å politisere stillingen gå fra seg. Vil tippe at det er litt enklere å skaffe seg handlingsrom om oljedirektør enn det er som finansminister. Tro det eller ei.

Noen ekstremradikal SV-politikk vil vi nok uansett neppe se, det har du rett i.

14 09 2007
Iskwew

Jeg vil i det lengste tro at det bør være mulig å finne noen søkere som er bedre kvalifisert. I det aller lengste. Om ikke, kan flytteplaner til Brasil fremskyndes.

15 09 2007
kandidaten

Konstituert oljedirektør Eva K. Halland er jo blant søkerne, hun må da være mer kvalifisert enn Langeland.

Nå var også Gunnar Berge stortingspolitiker (Ap) før han ble oljedirektør. Hvorvidt partiboka hjalp han inn i stillingen skal være usagt (man vet jo aldri). Berge fikk forresten stillingen i 1990, men overtok ikke jobben før i 1997 (!). Dog er det flere ting som tyder på at han vet hva han driver med: (a) han tar nå over som styreleder i Petoro, (b) han var kommunalminister 1992-1996 og han var ikke minst (c) finansminister 1986-1989. Finansminister Langeland? Jeg ser det ikke for meg.

15 09 2007
Iskwew

Du får bli med til Brasil, Kandidaten! Der gjør de mye dumt med den økonomiske politikken, men det er billig øl, fine strender og fiiiine damer der. Og fine menn også ;o)

15 09 2007
kandidaten

Brasil? Tja, for det første snakker jeg ikke portugisisk, for det andre har jeg vannskrekk og sist, men ikke minst, drikker jeg ikke øl. På den andre siden kunne vi slått oss sammen med Erling Lorentzen og håvet inn gryn.

Fine damer drar dog opp, men det har vi jo her også. Problemet er ikke å finne dem, problemet er å få tak i dem.

Pass deg for strandløvene.

Legg igjen en kommentar

