Magisk aften med Leif Ove Andsnes

8 09 2007

I går var jeg i Grieghallen sammen med blant andre Kronprinsesse Mette-Marit og Bergens ordfører Herman Friele. Der fikk vi med oss Grieggallaen (eller Grieg Galla, som de av en eller annen grunn har valgt å kalle det). Bergen Filharmoniske Orkester under ledelse av dirigent Ole Kristian Ruud inviterte til fest og de skuffet ikke.

Første del av forestillingen gav oss Peer Gynt i kortversjon med Svein Sturla Hungnes som Peer, Lise Fjeldstad som mor Åse, Mari Maurstad den grønnkledte, Rune Reksten i diverse roller og ikke minst den høytsyngende Marita Kvarving Sølberg som Solveig. Musikken stod naturlignok i høysetet og når Bergenfilharmonien spiller Grieg har de ord på seg for å gjøre det bra. Det gjorde de heldigvis også denne gang. Spesielt var det selvsagt å høre barndomsfavoritten I Dovregubbens hall i selveste Grieghallen.

AndsnesDet store høydepunktet hadde de selvsagt spart til etter pausen. Etter at orkesteret hadde spilt Sørgemarsj over Rikard Nordraak entret Leif Ove Andsnes scenen og gjøv løs på den fabelaktige a-moll-konserten. Med et fingerarbeid som ikke lignet noe annet trakterte Andsnes tangentene på en måte som fikk håret på ryggen til å reise seg og munnen til å sette opp et glis som ikke gav seg før neste morgen. Hvilke andre steder kan man få 30 minutter sammenhengende nytelse? Og det for en studentpris som ikke kan betraktes som noe annet enn et regelrett røverkjøp. Applausen i etterkant var så voldsom at den førte til to ekstranummer, der det siste ble så imponerende fremført at mange nok ikke helt visste om de skulle grine fordi det var vakkert eller om man skulle le fordi det er absurd at det går an å bevege fingrene så fort.

Summa summarum en aldeles fantastisk aften jeg kommer til å huske lenge.

Nå venter jeg bare på at Andsnes skal komme til Grieghallen for å spille Griegs ballade i g-moll. Da kommer jeg også.

Handlinger

Information

4 responses

11 09 2007
Dure

Du prøver å splitte kongefamilien ja, i så fall ta deg heller en tur til Sverige. 🙂

Har bare hørt Gynt på CD med Ellefsen (han Elling-fyren), men det var bra. Burde kanskje fått med meg noe ala dette også. Har du spilt kortversjonen av Dovregubbens hall, mener du spilte piano, eller var det Erlend? Jeg har i alle fall spilt den, ikke akkurat helt det samme. 🙂 Nå endret jeg skrifttypen her (pga tastefeil), hvordan bytter jeg tilbake?

«Hvilke andre steder kan man få 30 minutter sammenhengende nytelse?» Tja, du har jo et innlegg tidligere som kan sies å omtale dette emnet.

Må kanskje få hørt dette. De heter bare a-moll og g-moll? Noen spesiell grunn? Regner med du kan mye her, er Für Elise skrevet til Therese? Har hørt noen som mener det.

11 09 2007
Dure

Skrifttypen endret seg da jeg la til kommentaren. Men den er forsatt annerledes her. De smilefjesene plasserte seg også helt feil. Under det nederste står det «endret».

11 09 2007
kandidaten

Jeg har ingen ambisjoner om å få noen av de svenske kongelige på kroken. Konge blir jeg jo ikke uansett siden Victoria har truffet sitt valg.

Jeg har spilt piano, men aldri Dovregubbens hall, den har jeg bare hørt på kassett og CD. NRK har i en begrenset periode liggende ute en del Grieg-musikk til gratis nedlasting (bare i mp3-format, dessverre). Her er både balladen og a-mollskonserten med. Når det gjelder dur og moll har jeg lest litt om saken og bare endt opp med økt respekt for dem som forstår dette intuitivt.

Ingrid Bjørnov er vel blant de som har hevdet at Elise egentlig er Therese. Altså Therese Malfatti von Rohrenbach zu Dezza (en jente jeg sporenstreks hadde giftet meg med bare på grunn av navnet). Men Beethoven fikk dessverre aldri sin Therese. Hun ville ikke, noe som også i våre dager er et kjent problem for mange.

(skrifttypen din ser helt fin ut…)

27 10 2007
Musikkfest på NRK søndag « Kandidat Weinbergs blogg

[…] Andsnes har forøvrig selv spilt under Last Night of the Proms og er en artist som står meget høyt i kurs hos meg og ingenting slår det å falle ned i en Stressless mens Andsnes hamrer løs på et klaver. […]

Legg igjen en kommentar

