Hvorfor bybane?

23 08 2007

Bybane er det siste nye i Bergen. Andre steder heter det trikk, men i Bergen liker man egne navn på ting. Partoutkort i stedet for sesongkort, for eksempel. Dette trikkeprosjektet skal bygges fra Åsane til Flesland over en periode på mange år. Mange år.

I stedet for å rive opp halve byens gater for å legge trikkeskinner virker det for en ulærd mye enklere og billigere å innføre en forbedret rushtidsavgift for å få redusert trafikken i sentrum og heller sørge for et forbedret og billigere kollektivtilbud og flere huber, altså steder utenfor sentrum man kan parkere og ta bussen fra. Med tanke på miljøet kunne kanskje man satt som konsesjonsvilkår at bussene (i det minste de sentrumsnærende) skulle vært gass/hydrogendrevne?

Advertisements

Handlinger

Information

8 responses

25 08 2007
Mikaj

Trikk nei, det er jo gamle vrak som kun går i sentrum. Bybanen er moderne og går gjennom hele kommunen. Noe mer enn en trikk og noe mindre enn et tog.
Går ut i fra at du har bommet på r-tasten, partoutkort ja. Dette har vel med gamledager å gjøre, har det ikke? Har aldri hatt dette, så vet ikke hvordan det fungerer, men nå slipper man å stikke innom og hente billetten før kampen, det måtte man vel før?
Når det gjelder selve bybanen vet jeg ikke helt hva jeg mener. Vet heller ikke hvor det er størst problemer med kø. På Sandsli, Kokstad, Søreide Nesttun og Fyllingsdalen er det jo svære køer i rushtiden. Vil man lette trafikken i sentrum eller fjerne køene er jo spm? Når det gjelder Sandsli, Kokstad, Søreide og delvis Fyllingsdalen er det jo et enormt veiprosjekt på gang. Krysset mellom de 3 førstnevnte skal visst bli et av Norges største kryss. Uten at jeg har sett planen kan jeg tenke meg at det dreier seg om 5 veier til/fra krysset. Dessuten bygges det en bro over krysset, er så svær at den må være for biler. Det gjøres noe i alle fall.
Når det gjelder avgift så må vel den være ganske høy for at den skal virke. Tror ikke utvidelsen av bomringene førte til lavere trafikk forbi den ytre ringen.
Det er noen gassbusser, men lurer på om alle er fra samme periode. Tror ikke de nye går på gass.
Har man kommet så langt med utviklingen av hydrogen da?

25 08 2007
kandidaten

Partout er vel fransk? Hvorfor bergensere ikke bruker det norske ordet må du spørre gudene og/eller Filip Rygg om.

Angående avgift, så kan du se i London-innlegget at avgiftene ikke trenger være ekstremt høye for å gi effekt, selv om det må koste litt mer enn en liter bensin.

Angående utvikling innen hydrogenfronten er jeg usikker, men så lenge noen busser kan kjøre på det burde det vel ikke være noe problem med flere busser å kjøre på det? Bybanen må forresten også gå på noe, altså strøm. Den må produseres et sted, så hva som er mest og minst miljøvennlig blir et åpent spørsmål.

Dyrt blir det forresten også. Med rushtidsavgift kunne man (i det minste i større grad) selvfinansiert økt kollektivtilbud.

27 08 2007
Mikaj

Det heter da partour?

27 08 2007
kandidaten
27 08 2007
Erlend K

(Ja, nå får jeg prøve meg her…)
Bybanen er en god idé av følgende grunner:
– Den går i én egen trasé, og vil følgelig være mindre arealkrevende enn kollektivfelt på begge sider av veien.
– Man slipper det evinnelige maset fra enkelte aktører om å åpne opp kollektivfeltene for biler «fordi det er så mye kø».
– Nettopp det at den går på strøm, er en god ting, for strøm kan man fint produsere på en klimavennlig måte – hvis man gidder, vel å merke…
– Vognene er mye større og tar mange flere passasjerer om gangen (må vel ha ihvertfall tre-fire busser, tror jeg, for å få til det samme..)
– Vognene er mye mer komfortable og stillegående enn det jeg tror en klarer å få til med busser.
– Den skal gå hvert femte minutt, sånn at annenhver avgang er en ekspressrute, som bare stopper fem ganger. Ekspressruten vil bruke 17 minutter fra sentrum til Nesttun. Bussen bruker idag i rushet en snau halvtime, kanskje..? Så det blir bra.

For øvrig har jeg kommentert dette med hydrogen – som jeg er tilhenger av – i rushtidsavgiftsinnlegget ditt. Bybanen koster litt, men det er en investering som er verdt å ta med tanke på den store trafikkveksten man venter i Bergen i årene fremover.
Heter det ikke partout, da..?
Mikajs Ringvei Vest er også litt av et prosjekt, og som koster litt, men det bygger en også ut. Transportsystemer er relativt dyre ting å sysle med..

27 08 2007
kandidaten

– Mindre trafikk på grunn av rushtidsavgift fører uansett til bedre trafikkflyt?
– Slikt useriøst mas bør man likevel bare overhøre. Det er som rederne som truer med å flytte dersom de må betale skatt. La dem flytte.
– Man kan, men den marginale strømproduksjon er neppe helt grønn? Grønn energi kommer når den blir lønnsom.
– Fortsatt spørsmål om hva som er billigst, jeg ser ikke for meg at bybanen blir noe billigere enn ekstra busser?
– Og det er vi villige til å betale hvor mye for?
– Bussen i rushet bruker mindre tid med rushtidsavgift.

Forresten må vel bybanen uansett fortrenge noe av veibanen?

28 08 2007
Mikaj

Jeg kan da ikke ha lest feil i avisen i så mange år. Kan være tastefeil, t er ved siden av r, men kan så mange taste samme feilen? http://fotball.adressa.no/eliteserien/article85270.ece?act=readDebate
http://fotball.fvn.no/eliteserien/article81153.ece?act=readDebate
http://www.eil.no/EVC/EVC-hoved.htm
Men ser det står partoutkort på Branns hjemmesider. Ser også at det er dette som står i ordbøkene. Offisielt har du i alle fall rett.

28 08 2007
kandidaten

Så mange kan taste feilen, ja. Det er flere som skriver partout i den andre linken din, forresten. Dessuten kan du ikke ta «debattinnlegg» i nettavisene som fasit hva norsk rettskriving angår. Se også ordbok

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s




%d bloggers like this: