Flytting som paretoforbedring

26 07 2007

I går, etter at jeg hadde vært ute og forbedret tempoegenskapene mine, møtte jeg to piker i oppgangen der jeg bor. De holdt på å flytte et televisjonsapparat ned trappene, men hadde visse problemer med å bære skabberakkelet. Akkurat der har menn en fordel, vi klarer å bære et televisjonsapparat. Spesielt når det er en flatskjerm. De var altså tydelig i behov for hjelp, men spurte ikke, så jeg så meg nødt til å spørre om det behøvdes. Og hjelp behøvdes. Den fremste bæreren måtte gå baklengs ned trappa mens den bakerste bæreren var på vei til å falle fullstendig sammen og hadde ett kne i en noe pussig vinkel. Sammen med den fremste bæreren fikk jeg plantet utysket trygt i bilen og det var «takk» og «helt i orden» om hverandre.

Dette er et slikt øyeblikk alle økonomer har våte drømmer om: paretoforbedringer – at minst en får det bedre uten at noen får det verre. Pikene fikk bærehjelp og slapp unna ødelagte kne, jeg fikk fremvist at også økonomer kan være snille (her skrev jeg egentlig altruisme, men tror ikke man kan si at noe slikt eksisterer – alt koker ned til egosime) og fikk to smil i retur. Og ingen fikk det verre: skattebetalerne slapp unna legeregning, den ene pikens pappa slapp unna å betale for et nytt televisjonsapparat og alle skal være helt sikre på at de to pikenes kjærester ikke hadde noen grunn til å bli sjalu for at deres kjære fikk hjelp av en svett mann med sykkelhjelm på hodet.

Handlinger

Information

3 responses

28 07 2007
Mikaj

Dette høres ut som et godt eksempel ja, med mindre du la hele vekten din på den fremste? (Et kritisk spm bør alltid stilles.) Hvor stor var den flatskjermen? 42 tommer? En flatskjerm er jo, som du sier noe vi klarer å bære uten problemer når vi er 2 stk, men det er kanskje genetisk.

Har du en god tempostilling eller blir det mest vindseil?

28 07 2007
kandidaten

La så liten vekt som mulig på den fremste. Hun fikk selvsagt også diktere tempoet. (Kritiske spørsmål skal alltid stilles.) Den var nok noe mindre, antageligvis 32». Vi klarer vel en flatskjerm på 42» alene også, det er som regel bærehåndtak både på TV og kasse. Dog er det mindre risikabelt å være to.

Jeg er et vindseil. Jeg har offroadsykkel, offroad-dekk, sko med demping og uten klips og slett ingen tempobøyle. Dessuten har jeg bare ett liv.

31 07 2007
Mikaj

Det samme gjelder meg, men jeg har dekk som er mer egnet for asfalt. Dessuten bruker jeg 8 år gamle joggesko. Dempingen er ødelagt, så jeg synes de fungerer bra som sykkelsko.

Legg igjen en kommentar

