Og så uten diskriminering da, gitt…

21 07 2007

Oppi Hell’veien veks det jinter
Fine jinter,
Smarte jinter.
Hele væla er bære jinter.
Finn et strå og træ dom på.
Ei er for gammal, hu skal få stå.
Ei er for ung , hu går vi i frå,
men æille andre ska vi ta med hematt
Og leve lykkelig med sukker på.

Fritt efter Alf Prøysen

Kvinneandelen ved Norges Handelshøyskole runder i år for første gang 40 % (41,8 % i år mot 36,1 % i fjor) ,og det uten kvotering, denne universalstrategien som er så i skuddet for tiden. Slik kjønnsdiskriminering har av en eller annen grunn aldri slått helt an ved NHH. Muligens fordi det er diskriminering, muligens fordi det er en løsning som bare ser bra ut fra utsiden eller muligens fordi det er et ønske om å få tak i de best mulige kandidatene, hva vet vel jeg. Uansett fortjener rektor Jan I. Haaland og resten av de ansvarlige ros for jobben.

Det dette beviser, er at det er mulig å nå mål uten å måtte diskriminere, det vil si å operere med ulike inntakskrav alt etter om man har innover- eller utovertiss. Skolen har satt i verk tiltak som for eksempel den mye omtalte jentedagen, da 100 potensielle søkere ble invitert til skolen, samt informasjonsmateriell mer rettet mot jenter (og da mener jeg at de har gjort mer enn å ha et større innslag av rosa). Som en liten digresjon kan nevnes at skolen har gjort logoen mer feminin, men det er jeg mer usikker på om har noe med denne saken å gjøre. Den har i alle fall blitt mye styggere:

NHH

Litt informasjon: Poenggrensene for inntak har gått opp omtrent ett poeng – 58,7 for de som søker i den ordinære kvoten. Det betyr neppe så mye i praksis så lenge en sekser i bedriftsøkonomi og en sekser i telemarkskjøring valgfag teller like mye i inntaksvurderingen. Søkertallene har økt med 17,3 % blant de som hadde NHH som førsteprioritet, 2017 av 4315 søkere hadde NHH som førsteprioritet – de krangler om 430 plasser (og cirka 410 stoler i auditoriumet).

Som vanlig blir det store spørsmålet: vil mer enn 15 % av den rusfrie faddergruppen bestå av jenter? Jeg tviler.

Handlinger

Information

9 responses

23 07 2007
Mikaj

Styggere logo? Synes logoen ser bedre ut uten de vertikale strekene. De symbolene er jeg mer usikker på, virker malplasserte både nå og før.
Hvorfor er dette det store spm? De er vel rett og slett mer glade i å drikke.

23 07 2007
Erlend K

Her er jeg faktisk helt enig med Mikaj, de strekene er det helt OK at de fjernet..

Ellers så syntes jeg også at det var en hyggelig nyhet med denne økningen i kvinneandelen. Kvotering er en uting. Forresten en fin liten omskriving av Prøysens klassiker. I det kreative hjørnet..? 🙂

Det store spørsmålet er og blir slik det er. Føler vi burde ha lagt en klarere strategi god tid i forveien, men det er jo mange gode planer som har blitt til på sparket også.. Har vel en følelse av at det kanskje ikke slår helt til å stille oss opp og synge på den nye sangen her, heller..? Hva i all verden skal vi gjøre..? Uff..

23 07 2007
kandidaten

Kreativ og kreativ, fru Blom. Sangen bare traff meg da jeg leste saken i DN. Om økningen i kvinneandel blir positiv gjenstår å se – jeg spår at det ikke får noen innvirkning for meg overhodet.

I år har jeg ikke hørt noe om noen strategi – egentlig har jeg ikke hørt noe som helst, men jeg regner med at noen har kontroll. Planlegging er alfa og omega, fortell det til den ansvarlige, du kjenner ham jo godt. Det skal overhodet ikke synges, men det må gjøres klinkende klart at alle er velkomne.

Tipper det blir fire jenter.

24 07 2007
Iskwew

Meg bekjent er de eneste som kvoteres i Norge (om du ser bort fra styrer) menn inn i skole og barnehager. Jeg synes det er bra med kvotering av menn inn i skole og barnehager :o)

24 07 2007
kandidaten

Men du kan jo ikke se bort fra styrer 🙂
I tillegg kvoteres både nordlendinger, samer, kvinner og menn inn på ulike studier. Kvotering bør være godt begrunnet og siste utvei.

24 07 2007
Mikaj

Hvorfor er det, sett fra NHHs side, bra med en jevn fordeling? Spiller det noen rolle om det er en 70-30 eller 30-70 fordeling?

24 07 2007
kandidaten

Tja, det kan tenkes at dersom de får flere jenter til å søke, så vil det gjennomsnittlige nivået gå opp. At inntaksgrensene er høyere i år vitner kanskje om det. Vi må anta at jenter er (minst) like smarte som gutter, så når jenteandelen bare er 33 % sier det seg selv at man går glipp av mange gode hoder.

Gutter og jenter er forskjellige, kanskje kan en jevnere fordeling bidra til andre perspektiver på økonomi?

25 07 2007
Iskwew

Jeg er artig nok motstander av kvotering av kvinner i styrer, og tilhenger av kvotering av menn inn i skoler og barnehager. Noen ganger trenger ndvendige endringer litt hjelp :o)

Og jeg tror ikke det kommer til å tvangsoppløses særlig mange AS altså.

25 07 2007
kandidaten

Pussig. Mener du eksternalitetene av en jevnere kjønnsfordeling i skoler og barnehager er mye større enn i bedrifter? Jeg er i og for seg enig i at barn trenger rollemodeller av begge kjønn, men misliker kvotering som virkemiddel. Parallellene er forresten klare – kvinner ønsker i mindre grad enn menn å lede og menn ønsker i mindre grad enn kvinner å jobbe i lavere utdanning. Lønnsdifferensiering har vært foreslått for den første gruppen, det hadde det kanskje blitt ramaskrik om hadde blitt foreslått for menn i barnehager?

Det kommer nok til å koke litt bort i kålen, ja. Var det 94 av 500 AS-er DN hadde sett på som foreløpig ikke oppfylte kravene? Et par selskaper hadde sågar for mange kvinner i styrene.

Legg igjen en kommentar

