Solheims selvfølgeligheter

20 07 2007

Jeg skryter sjelden av dagens regjering, til det gjør den for mye rart. Erik Solheims kronikk i Aftenposten i går var derimot ikke rar, men full av selvfølgeligheter. Ikke at det er noe galt med selvfølgeligheter, vi trenger av og til å bli minnet på enkelte slike, gitt at de stemmer. Derfor kan Erik Solheim godt få litt skryt. Rett nok begynner han med litt politisk svada:

«Det er naivt å tro at vi kan overlate utviklingen av Vest-Afrika til det frie marked.»

Nå er det forhåpentligvis ikke så mange som tror at dersom vi lar alt skure, så ordner det seg til slutt. Et fritt marked sikrer ikke rettferdighet, men effektivitet. For å sikre en viss rettferdighet (som uansett er et subjektivt begrep) er man nødt til å ha en viss kontroll – såkalt rovdyrkapitalisme gavner så godt som ingen. Dessuten er det god grunn til å betvile hvor frie markedene i Vest-Afrika er, eller kan være i dagens situasjon. At noen tusler rundt utenfor huset ditt med en AK-47 er neppe egnet til å skape deltagelse i et fritt marked, ei heller at noen finner det verdt å stjele kloakksystemet (!) – infrastruktur er tross alt en viktig forutsetning for handel. Markeder er avhengige av tillit og tillit kan skapes av myndigheter, det er en sammenheng som er verdt å merke seg.

Solheims sentrale poeng er at

«Uten et minimum av sikkerhet kan det ikke bli noen utvikling.»

Hvilket også er et selvfølgelig, men like fullt viktig, poeng. Det er, som nevnt over, trolig lite fristende å investere i en fabrikk i Freetown dersom det står en bande med AK-47-er utenfor og vil inn. Solheim oppsummerer ved å si at

«Det er vel og bra å tro at private investeringer og handel skal løse Afrikas problemer, men det er naivt å tro at vi kan overlate utviklingen av Vest-Afrika til det frie marked. Det mest basale, det som må ligge i bunnen av alt, nemlig statsbygging og sikkerhet, kan ikke private ta seg av. Og dermed kommer man ikke utenom en eller annen form for bistand.»

Og kanskje er det her hunden ligger begravet – skillet mellom trade og aid? Det kan synes åpenbart at man først må få bygget opp rettsstater med eiendomsrett, politi, infrastruktur og andre ting vi tar som en selvfølge. Så må det legges til rette for investeringer og handel. Det er hyggelig at også Solheim ser på dette som et mål. Problemet er at det neppe er så enkelt, verdens kloke hoder har tross alt diskutert dette i årevis. I tillegg til verdens kloke hoder har du verdens rent-seekers (eller uproduktive profittsøkere) som ved å søke å sikre seg selv og sine påfører samfunnet et tap (et norsk eksempel er finansnæringen som vil ha staten med på en norsk Wall Street – bra for dem om det går, ikke bra for oss andre). Slike grupperinger forenkler neppe arbeidet.

Afrikas problemer stikker nok mye dypere enn hva forklaringen om at de aldri har behøvd å jobbe siden kokosnøttene likevel bare faller rett ned i fangene deres skulle tilsi. Mens økonomer og andre leter etter løsningen kommer verden til å svi av nye milliarder på vettuge og uvettuge formål for å prøve få Afrika med i verden, gevinstene er potensielt enorme.

Handlinger

Information

12 responses

21 07 2007
Dure

La det skure med Dure, så går det bra.
Snart er hele Afrika kinesisk, så da blir det opp til dem å fikse problemet.
Er stort sett enig med deg, kjedelig. Kanskje Dure skal bli kommunist for å få opp temperaturen.
Generelt trenger du noen svært venstrevridde lesere. Har inntrykk av at du bare blir blåere og blåere i ansiktet. Vanskelig å puste? (Går ut i fra at du tok den).
Når det gjelder skryt til regjeringen kommer vel ikke det til å skje? Hver gang du nevner regjeringen er det jo for å kritisere.

22 07 2007
kandidaten

Kan ikke tenke meg at jeg er blå i ansiktet annet enn på slutten av sykkelturer. Dette er trolig noe av det nærmeste vi kommer skryt av regjeringen, ja. Egentlig kan det generaliseres til politikere generelt.

23 07 2007
Mikaj

Ikke Høyrepolitikere engang?

23 07 2007
kandidaten

Mye rart fra den kanten også.

23 07 2007
Erlend K

Jeg kan tenke meg et par ting som du kan gi regjeringen ros for…

23 07 2007
kandidaten

Fyr løs, så skal jeg som jeg kan vurdere om jeg kan si meg enig.

Det spørs forresten på hvordan man vurderer regjeringen. Skal man vurdere ut fra forventningene er det noen som har gjort det bra. Halvorsen, for eksempel. Som Victor sier: det er utrolig hvor gode oppdragere embedsverket i Finansdepartementet er.

24 07 2007
Erlend K

Bioteknologi…
Kontantstøtte… (redusert, og ønsker på sikt å fjerne..)

(I tillegg burde du jo være fornøyd med at vi har en kunnskapsminister som har gått til kamp mot bordbønnen i skolen, men jeg leser av Djupedal-innlegget ditt at du ikke føler han går langt nok i spørsmålet om formålsparagraf..)

Men dette er jo som kjent spørsmål vi er diametralt uenige om, så vet ikke hvor fruktbart det er å diskutere dette.. 😉 Selv om de rødgrønne burde få kred fra deg..

24 07 2007
kandidaten

Det er sant, de gjør ikke bare dumme ting, men det hadde ikke FrP gjort i regjering heller. Nettoen av det de kan gjøre noe med er nok negativ.

Bioteknologi er eksempel på noe fornuftig. Hvor store virkningene blir, gjenstår dog å se.

Angående bordbønnen: det burde være en selvfølge. Forkynning kan man gjøre i hjemmet.

Jeg tror det er fruktbart å diskutere så lenge vi får frem hva forskjellene skyldes, får frem nye perspektiver, kan se det fra den andres ståsted etc. Dersom vi bare kjefter på hverandre er det lite fruktbart, men det gjør vi vel ikke?

25 07 2007
Erlend K

Neida, det gjør vi vel ikke.. 🙂 Og jeg synes forsåvidt det er veldig kjekt å ha noen å diskutere dette med. Blir ikke fullt så mye debatt i fylkesstyret i KrFU om disse emnene som mellom oss.. 😉

Og jeg er jo helt enig i at forkynnelse skal foregå i hjemmet eller menigheten, da.. Hvorvidt bordbønn kvalifiserer til den betegnelsen, er jeg litt i tvil om. Altså, jeg skjønner jo at ordene i seg selv kan virke slik, men det er jo litt som når vi på 17.mai synger «Norske mann i hus og hytte, takk din store Gud. Landet ville han beskytte, skjønt det mørkt så ut.» Det synger de fleste fordi det er tradisjon for å synge det, ikke fordi de mener det. Jeg anser det å synge for maten på samme måte, som en tradisjon uten et forkynnende innhold, men som en del av kulturarven..

29 07 2007
kandidaten

Synes det er litt å ta litt hardt i å sammenligne bordbønn på noen som helst måte med nasjonalsangen.

For det første: hvor mange synger (og hvor mange kan) mer enn ett vers av «Ja, vi elsker»? Forsvinnende få.
For det andre: hvor ofte synges «Ja, vi elsker»?
Forsvinnende sjelden.
For det tredje er nasjonalsangen noe vi alle deler, bordbønn er religiøst av natur.

Bordbønn foregår mye oftere og i regi av skolen gjør det et mye sterkere inntrykk. Jeg har aldri følt meg spesielt komfortabel når det bes eller synges for maten, men nasjonalsangen har jeg ingenting imot.

31 07 2007
Erlend K

Her i Svinndal synger vi alltid tre vers av nasjonalsangen (det er jo bare på 17.mai den synges, der har du et poeng…)

Hadde vært interessant hvis det hadde vært mulig å undersøke hva slags inntrykk barn har av det å synge for maten.

Jeg skjønner poenget ditt angående bordbønnens religiøse natur, men synes likevel min parallell til andre i utgangspunktet eksplisitt kristne ting og tang som har blitt tradisjon uten spesielt religiøs mening kan gjelde.. Men jeg er åpen for å vurdere ting på nytt. Jeg beklager selvfølgelig også hvis bordbønn har ført til ubehag på noe tidspunkt…

9 08 2007
kandidaten

Tror du utslagene hadde vært interessante? Barn er jo lett påvirkelige og tjaller oftest med på det foreldre og andre autoriteter lærer dem, det er vel mindretallet som er rasjonelt tenkende individer.

Nasjonalsangen er et produkt av sin tid og, som du sier, en viktig del av vår kulturarv. Det er jeg derimot helt uenig i at bordbønn er. Tidene forandrer seg og jeg synes bordbønn bør holdes utenfor skolen. Skal det læres om bordbønn bør det gjøres i en religionstime.

Om det gir meg ubehag er vel det mitt problem. Den eneste gangen i året jeg hører bordbønn er i fadderuka. Det kan jeg bære over med, jeg bare ser ned i gulvet.

Legg igjen en kommentar

