Tilbake til fortiden

9 07 2007

I helgen reiste jeg tilbake til fortiden. Man skal ikke så langt unna Bergen før man er på en annen planet, altså på landet. På landet er nærbutikken nedlagt, bussen kommer en gang om dagen, to på fredager og søndager, ingen tar seg bryet med å låse dører og absolutt ingenting haster. Det er meget hyggelig for en helg, men ikke for en måned.

Lørdagen var det et arrangement som virket å samle store deler av bygdens befolkning, både av den yngre og eldre garde. Som i gamle dager (slik jeg forestiller meg dem) satt de gamle kjerringene satt for seg og pratet mens gubbene satt for seg og trolig pratet litt mindre. Og akkurat som i gamle dager var det trekkspillmusikk og god mat. Omtrent det eneste som var forskjellig fra gamle dager var at ungdommene ikke danset. Det nærmeste var da en gutt frekt og freidig befølte en ung jentes høyre bryst, hvorpå han fikk seg et klaps på lanken. Han var dog tydeligvis fornøyd med hva han hadde oppnådd. Jeg ble overrasket, slikt gjorde man da vitterlig ikke i min ungdom, og i alle fall ikke i gamle dager?

På søndag var det slutt og tilbake til hverdagen. Vel om bord i båten som skulle bringe meg tilbake til sivilisasjonen forsøkte jeg å finne et ledig sete. Det vil si, bestemme meg for hvilket ledig sete jeg skulle sette meg i. Langt fremme i båten var det en pen, ung pike som smilte da jeg så på henne. I forfjamselsen gikk jeg langt bak i båten og satte meg.

Handlinger

Information

3 responses

10 07 2007
Erlend K

Jeg klarer ikke å la være. Jeg må bare spørre om du har lyst til å fortelle mer om hvor du har vært hen nå… Jeg tenker som så at enten skrev du slik for å pirre nysgjerrigheten vår, eller så var det fordi du ikke hadde lyst til å si mer om det. Uansett så spør jeg, så får du svare hvis du vil.. 🙂

Klassisk reaksjon angående den smilende piken. 😉
Det er ikke godt å vite hva en skal gjøre alltid…

10 07 2007
Mikaj

Bussen går oftere om søndagene altså. Her er det motsatt.
Det var nok mer dans før ja. Hva tror du årsaken er?
Smilte hun eller smilte hun til deg? Stor forskjell der. Smilte hun til deg burde du satt deg ned der, men det er lett å sitte her og si.

10 07 2007
kandidaten

Erlend:

Det er ikke så veldig interessant hvor jeg var, nei. Det hadde vært enklere om det var Sponheim som satt der.

Mikaj:

Doble avganger søndag slik at folk skal komme seg tilbake i tide til jobb mandag.
Årsaken er kanskje så enkel som at mange ikke lenger kan danse. Jeg kan det for eksempel ikke.
Hun smilte mot meg, ja. Ellers hadde det jo ikke vært noe å bli forfjamset av.

Legg igjen en kommentar

