Fotnoter fra en hjemreise

16 06 2007

Den beste reisen er hjemreisen. Underveis på en hjemreise legger man merke til mye rart. For eksempel at Bergen sentrum er stinn av folk klokken 13 på en fredag. Har ikke alle disse folkene jobb? Har de ikke noe mer vettugt å gjøre enn å henge på Vågsallmenningen midt på dagen?

Muligens har de lunchpause alle sammen. Samtidig. Og absolutt alle skal ut på fortsauskafé. Eller på kjøpesenter. Ut av sentrum var det også bilkø. Trolig fordi alle de som ikke hadde fått plass på fortauskaféene i sentrum skulle til Nesttun på kafé. Stakkars trygdesnyltere som må stå opp tidlig for å sikre seg plass ved kafébordet. På tide vi får innført sekstimersdagen slik at vi får gått litt mer på kafé. Og på kjøpesenter.

Ved rullebåndet på flyplassen hørte jeg noen le av bagen min mens den kom bortover båndet. «Han der kjenner i alle fall igjen bagen sin,» sa en mens han lo godt. Det er derfor jeg har valgt verdens styggeste bag, tenkte jeg, slik at jeg enkelt kjenner den igjen. Gleden ble ikke mindre da samme mann i det han en halvtime senere skulle av bussen utbrøt «Faen, jeg har fått feil koffert!» Det er slike små øyeblikk som gjør livet verdt å leve.

Dette bør bli en god sommer.

P.S. Snart er det valg

Handlinger

Information

4 responses

17 06 2007
Mikaj

Man kan ikke uten videre bryte naturlovene. Er det sol og varmt trekker folk ut, slik er det bare. Kan tenke meg at det var enda «verre» på Torgallmenningen, men der er det vel mer bevegelse også, folk som skal til og fra. De har vel fleksitid. Er det utendørskafé på Nesttun? Lenge siden jeg har vært der, i gågaten da?
Alle slutter vel litt tidligere om fredagen.
Var han helt klar i hodet? Sånt sier man ikke, med mindre det er en AaFK eller Lyn bag, og man sjekker da at man tar riktig koffert. Du får sende ham adressen til «Sandviken».

17 06 2007
Mikaj

Lurte på om jeg skulle presisere hva jeg mener med Sandviken, men det får holde med «-tegnene. Hvordan ser forresten den bagen ut? Du har jo startet din fotografkarriere nylig, så vi bør vel få se et bilde med copyright.

17 06 2007
HankRearden

Turister er nok også en svært stor faktor i denne folkemassen. Det er vanvittig mange av dem nå. Masse helt utrolig bra utsagn å høre dersom du beveger deg blant dem. «Look at the sailboat dad it’s called Christian Radich.» «No son thats just a toyboat with a huge engine. They dont have sailboats here.» Er det rart amerikanerne ikke vet stort om verden når slik viten går gjennom genereasjonene?

18 06 2007
kandidaten

Jeg tok ikke med meg kameraet, så min røde og svarte bag fra tidlig 90-tall forblir en hemmelighet.
Det er turistsesong, ja. Sånn går det når man har eksamen, man mister totalt tidsbegrepet. Du hører mye rart fra turister. «Når åpner Prekestolen?»

Legg igjen en kommentar

