Jeg har fått audiens

7 06 2007

På tomta til NHH står det ei høy blokk. Denne blokka går under det mytiske navnet «høyblokka». I denne høyblokka er det veldig, veldig mange etasjer, men en etasje er viktigere enn alle de andre.

Den tredje etasjen er den aller viktigste etasjen i høyblokka. Man får en viss ærefrykt når man går inn i tredje etasje. Er man heldig får man se en tavle med matematiske formler, kurver og diagrammer man ikke har en sjanse i havet til å forstå. Er man enda heldigere får man gå langt innover i gangen. Dess lenger innover i gangen man går i tredje etasje, dess mer kjente blir navnene som står på dørene. Helt innerst i tredje etasje i høyblokka deler gangen seg. Det er en dør på hver side av den delte gangen. Bak de to dørene sitter det to mestere. De er mestere i det aller, aller ypperste du kan tenke deg, og de står høyere på rangstigen enn hvilken som helst annen person. De er nemlig mestere – mestere i samfunnsøkonomi.

Dersom du tar til venstre der gangen deler seg, kommer du til Agnar Sandmo. Dersom du tar til høyre kommer du til Victor Norman. Til Jan Eggum som lurte på hvor alle helter ble av: de sitter innerst i tredje etasje på høyblokka til NHH. I dag hadde jeg fått fem minutters audiens til å gå helt innerst i gangen og så ta til venstre. Jeg følte meg naturlig nok som et lite barn på julaften. Agnar Sandmo skal snart pensjonere seg, så jeg måtte selvsagt benytte sjansen til å få signert boka hans mens den fremdeles var til stede. Sjansen, altså. Sandmo viste seg forresten å være en hyggelig mann, en mann jeg dessverre ikke kommer til å bli forelest av. Heldigvis har jeg godt lesestoff i sommer.

En meget begivenhetsrik dag med andre ord.

Handlinger

Information

6 responses

7 06 2007
Erlend K

Nei..?? 😀 Så utrolig gøy..!

Du er jammen tøff som torde å spørre om det. Vet jeg ikke om jeg hadde turt.. 🙂 Agnar er jo i den ypperste eliten..

Gleder meg til å høre mer om det på kollokvie imorgen.. Husk at det er fotball halv ni hvis du vil være med.. 😉

9 06 2007
Mikaj

Det hadde jeg ikke trodd. Hva sa han til det da? Du skulle tatt med Victors bok også og gått innom ham også.

11 06 2007
Erlend L

Fikk osså signert en bok av læreen min engang, den var vel og merke i det mer episke slaget, og uttrykte seg nok litt sintere på verdensordenen enn din lærer i høyblokken:P Var jo også ganske sint i den tiden, så det passet fint.

14 06 2007
kandidaten

Han så nok bare på det som en fornøyelse. Victor tar jeg neste semester, det gjelder å spre litt på godene.

5 07 2007
Iskwew

Den boken vil jeg ha!

*noterer på ønskelisten*

6 07 2007
kandidaten

Jeg har ikke fått lest så mye i den ennå, men av festlige historier å dra frem i onkels 50-årsdag kan nevnes at Adam Smith på sine gamle dager jobbet som toller.

Legg igjen en kommentar

