Finale i Snooker-VM

6 05 2007

Så er snookerfinalen klar. For de som ikke leste introduksjonen min til VM eller trenger en regeloppfriskning, henvises det til den opprinnelige VM-posten. En av de store favorittene som er klare er altså John Higgins, som så strålende slo ut Ronnie O’Sullivan i kvartfinalen og Steven Maguire 17-15 i semifinalen etter å ha ligget under 15-11. Den andre finalisten er kvalifiseringsspiller og overraskelsesmann Mark Selby. Her følger en kort vurdering av de to spillerne:

Mark Selby

Alle vet at Mark Selby er en god spiller, problemet er at det normalt sett er 15-20 som er bedre enn han. I dette VM har han dog vært outstanding. Det er tidligere bare to kvalifiseringsspillere som har vunnet VM. Den ene av dem er Shaun Murphy, mannen Selby slo 17-16 i semifinalen etter å ha ligget under 14-16. Murphy var min favoritt til å vinne, men han holdt altså ikke helt inn. Tre partier på rad som semifinaledebutant er intet mindre enn en mesterlig prestasjon. Selby er en skikkelig morroklump som ikke går av banen for å slå en god vits eller å slå til med en ablegøye, men alltid med riktig timing, og han har trolig vunnet mange nye tilhengere i løpet av mesterskapet. Hele 11 hundrebreak (fem bak det jeg tror er Stephen Hendrys rekord) er blant det absolutt beste som er prestert i VM-historien. Selby har en usedvanlig rotete teknikk, men det fungerer for han. Han er mest kjent for episoder i China Open, først i 2002 da han som 18-åring slo ut både Stephen Hendry og Ronnie O’Sullivan og siden for en historie om da han var så døgnvill at han omtrent midt på natta gikk for å ta en taxi til arenaen fordi han trodde han skulle spille. I Sheffield er han på hjemmebane, men jeg tror ikke det holder mot Higgins.

John Higgins

John Higgins var forrige sesongs beste spiller. I Grand Prix slo han Ronne O’Sullivan og gjorde 494 poeng på rad uten at O’Sullivan greide å svare med ett eneste. Dette var en del av fire centurybreaks på rad, begge står som rekorder. Higgins vant Grand Prix. I Masters møttes de to igjen og på stillingen 9-9, avgjørende parti og en ledelse i partiet på 60-0 til Ronnie, kom Higgins på bordet og gjorde 64 poeng og vant dermed også Masters. I Malta Cup hadde han matchball, men sprakk litt på slutten slik at Ken Doherty stakk av med trofeet. I VM trodde alle at i år skulle Higgins endelig vinne sitt andre VM-gull. Talentet er så stort at ett VM-gull strengt tatt er for få, men allerede i første runde tapte han så det sang. 4-10 og hjemreise i enorm skuffelse. I år har han derimot kommet til finalen, og ni år etter det første tror jeg han vinner sitt andre gull.

Vinnertips: John Higgins

Finale fra søndag 16.15 til mandag cirka 00.00

Og forresten: mannen som slo ut John Higgins i fjorårets VM? Mark Selby…

Handlinger

Information

2 responses

6 05 2007
Erlend K

Ååh, detta var ordentlig moro..! Det hadde jo blitt en god finale, men det er vel naturlig at man heier litt ekstra på underdogen.. 🙂
Jeg er blant dem som har fått stor sans for Selby i løpet av mesterskapet. Han virker som en veldig festlig type. Det står også stor respekt av å klare å gjennomføre de siste støtene slik han gjorde. Du så jo at gutten var dødsnervøs…

Likevel deler jeg din analyse. Jeg tror også at John Higgins blir et nummer for stort, og at den sympatiske skotten tar hjem sin andre tittel (jeg synes han virker som en fin fyr, og dessuten har han jo den skotske dialekten…). Men then again, jeg kunne fort sagt noe lignende før matchen mot Murphy, og cup er jo cup, så alt (eller ihvertfall det meste) kan skje.. 🙂

Jeg gleder meg..!

6 05 2007
Dure

Har sett 1 parti med Selby i VM. Det tapte han. Siden du tippet Higgins må vel jeg si Selby. Navnet hans er jo dessuten mye bedre.

Legg igjen en kommentar

