Seriestart og medgangssupportere

11 04 2007

AaFK kollapser for n-te gang, men har det beste laget noensinne. Publikum forlater stadion fem minutter før full tid, er det egentlig så ille?

Foto: Stein Ove Ekornesvåg

Så var Aalesunds Fotballklubb tilbake i eliten, denne gang som fylkets beste lag. Man fortsetter selvsagt i samme tralten som tidligere, noe annet kan man knappest vente. Hadde fotballkamper vart i 60 minutter ville AaFK trolig vunnet Champions League, i det minste ikke rykket ned forrige gang de var i eliten. Denne gang holdt spillerne i smått utrolige 70 minutter, men deretter var det også jamt slutt.

Start tok ledelsen etter cirka ett minutt og førti sekunder siden ingen trodde Espen Børufsen kunne treffe mål fra så langt hold som fem meter. Derfor satte man tre AaFK-spillere mot fem Start-spillere. Børulfsen greide det så vidt, via tverrligger.
Notat til neste kamp: ikke la spillere stå umarkert på fem meter ved frispark imot.

Et kvarter senere utligner Joakim Austnes på et skudd Starts keeper burde tatt. Resten av omgangen gikk stort sett med til å lure på hvorfor linjemannen vinket av hver eneste gang AaFK slo en ball bak forsvaret til Start. Offside eller ikke, 9.april var flaggdag i Ålesund.
Notat til neste kamp: regn med svaksynte linjemenn, ta ut større marginer.

Like etter pause tar AaFK ledelsen og har god kontroll på et utrolig tafatt Start-lag frem til den velkjente timen er spilt. Så tar ting seg opp: Først får Bahoken gult kort. Så bommer Brown på et utspill: 2-2. Så får Bahoken gult kort. I fotball får man rødt dersom man legger gult oppå gult, stikk i strid med hva man lærer i forming på barneskolen.
Notat til neste kamp: ikke bli utvist.

Deretter rakner som vanlig alt. Spillerne slutter å løpe, slutter å markere, slutter å slå i lengderetning (i den grad det hadde vært noen vits i) og slutter å holde ballen i laget.
Notat til neste sesong: tren mer. Huske at kamper varer i 90 minutter pluss tillegg.

Tilleggsnotat: ikke tap for andre nedrykkskandidater på hjemmebane.

På den positive siden:
Dette er det beste laget AaFK noensinne har hatt. For sju år siden vant AaFK så vidt sin avdeling i andredivisjon to poeng foran storlaget Skarbøvik og rykket opp etter å ha slått mektige Skjetten smått utrolige 2-1 sammenlagt i play-off. På det laget spilte forresten en ung Amund Robertsen Skiri og en litt eldre Trond Fredriksen.

To år senere stod jeg på Kråmyra i snø og surt vær og bevitnet AaFK mose Sandefjord 5-1 og med det sikre opprykk til eliteserien for første gang i klubbens historie. Opprykket ble som kjent ikke videre suksessfullt: hårfint nedrykk etter at Rosenborg så godt som lot Tromsø vinne i siste runde. I 2005 var i det minste nedrykket klarere.

Dette laget er det beste først og fremst fordi midtbanen har blitt bedre. Karl Oscar Fjørtoft, Dag Roar Ørsal (når han gidder) og Magnus Kihlberg (når han er skadefri) kunne utgjort midtbanen til et lag på øvre halvdel av tabellen. Problemet i denne lagdelen, så vel som i de andre, er at stallen er skummelt tynn.

Spillerne i forsvar er trolig også blitt bedre siden sist, det virket i alle fall slik i drøye 70 minutter, men av og til rotes det så til de grader med organiseringen at man skulle tro man bevitnet en småguttekamp (som for eksempel ved 0-1-målet).

Angrepet er en historie for seg selv. Austnes er god, men man må kunne forvente enda litt mer fra gullgutten. Hva skal man så si om Tor Hogne Aarøy? En evig kulthelt, selvsagt. Han har visstnok blitt mye bedre siden i fjor, uten at vi så mye til det i denne kampen. Stussene gikk som vanlig overalt, dempingene var hardere enn skuddene og de få avslutningene elendige. Likevel besitter han denne enorme spisskompetansen på frispark og hjørnespark som man alltid tror skal slå til, men som kommer til å gjøre det sjeldnere i år enn i fjor. Det er likevel på grunn av spisskompetansen han får spille. Nettopp spisskompetanse er mangelvare i AaFK og den andre spissen med spisskompetanse er i Brasil og pleier papsen. Lasse Olsen har forresten flyttet inn i offside, så det er lite hjelp å få fra den kanten.

For den som måtte ønske mer informasjon om de ulike spillerne finnes en oversikt her (engelsk).

Åpningskampen var på denne måten todelt:
AaFK kunne til tider presse høyt og spille seg ut ved en-touch-spill, noe vi sjelden eller aldri har sett laget gjøre i eliteserien tidligere. I 70 minutter hadde man stort sett full kontroll på kampen. Så viser man hvorfor man er nedrykkskandidater: total kollaps og tre baklengs på null tid.

Jeg anbefaler også Helge Skuseths kommentar etter kampen.

Medgangssupporter?
Fem minutter før slutt var det rene folkevandringen ut fra stadion. Da ropte selvsagt noen «medgangssupportere!» Kan det forsvares å kalle vedkommende som forlater stadion dette? Som vanlig kommer det an på hvordan man definerer verden. Folk som går på fotballkamper gjør det som regel av en av to årsaker:

– Man elsker det ene laget og går på stadion for å støtte laget uansett hvordan det går.
– Man ser på fotball som enhver annen vare. Man går på stadion fordi man vil ha underholdning. Vedkommende prefererer fotball av ulike grunner: man kan like det ene laget, man kan elske det vakre spillet i seg selv eller man kan ganske enkelt ønske å bli underholdt og foretrekker fotball fremfor en konsert i Parken kulturhus.

De som elsker laget står ofte ved kortsidene og de har sesongkort på Stormen-feltet. På langsidene er det mer spredt bosetning av denne rasen. Selv elsker jeg ganske få ting her i livet. Jeg elsker verken Manchester United eller Aalesund, selv om spesielt sistnevnte får frem visse følelser i meg. Jeg kjøper sesongkortet mitt på nordre langside og møter på stadion for å se god fotball som fortrinnsvis innebærer seier, i det minste at laget skal gjøre det bedre enn forrige sesong. Jeg kjøper en vare som verken innebærer en forpliktelse om å bli værende verken til dommeren blåser av eller til å synge støttende sanger. For dette betaler jeg mer enn om jeg hadde stått på Stormen-feltet og like mye som om jeg hadde blitt sittende hele kampen.

Den marginale virkningen av at jeg går tidlig og ikke synger vil dermed
– være lik null for klubbens finanser.
– være tilnærmet lik null for lagets prestasjoner (egentlig positiv tatt i betraktning at jeg ikke kan synge).
– positiv for meg siden jeg bevarer stemmen, ikke dummer meg ut og at jeg rekker en tidligere ferge når jeg skal hjem.
I sum er den positiv for meg og mange andre. Ulempen er selvsagt at det kan bli veldig stille på stadion, men det er en eksternalitet som følger av gode stadionanlegg, stort sett bare sitteplasser og høye billettpriser. For mange av de som står på Stormen-feltet er dog trolig det tredje punktet negativt og de vil ønske å synge.

Derfor er jeg ikke medgangssupporter når jeg går før full tid, jeg handler etter det som samlet gir høyest nytte.

Handlinger

Information

11 responses

12 04 2007
HankRearden

Når jeg er hjemme i påskeferien, drar på kamp på Marienlyst i +2(finnes det ikke gradetegn på tastaturet??)celsius, og betaler 240kr for morroa så skulle det bare mangle at laget jeg heier på vinner. Noe annet ville vært direkte frekt ovenfor meg som kunde. Det blir som om å dra på kino for å se Titanic, også synker ikke båten. Hadde Godset ligget under fem min før slutt hadde jeg nok ikke dratt, men det er bare fordi jeg ikke hadde tilgang på bilnøkkelen.

13 04 2007
Dure Kmick

Hva er det engelske forumet for noe?
Dere skulle benyttet sjansen da Monkam skulle leies ut, han hadde blitt en skusess.
Jeg har hørt deg synge og det var slett ikke verst. Du og Erlend er de nye simon & Garfunkel. Dere mangler bare gitarene.
Man går ikke før kampen uansett er nå min mening. Kan ikke akkurat si jeg går på Stadion så ofte, men de gangene jeg gjør det kommer det ikke på tale å gå for tiden.

Bør man alltid maksimere nytten?

14 04 2007
Kandidat Weinberg

Aner ikke, fant det på AaFK-forumet (det norske). Du var sterkt kritisk til min synging sist du bevitnet den. Det vil si, kritisk er kanskje feil ord. Lattermild. Kun Paul Simon spiller gitar.

Dersom du maksimerer nytten ved ikke å maksimere nytten er du vel egentlig låst i en håpløs spiral argumentasjonsmessig?

15 04 2007
Kandidat Weinberg

Dagens kamp mot Sandefjord var positiv i og med at man ikke trenger å bekymre seg for hvorvidt AaFK rykker ned. Nå vet vi at førstedivisjon venter neste år.

Hadde jeg brydd meg om noe annet enn meg selv hadde jeg trolig skjemtes på vegne av laget.

18 04 2007
Dure Kmick

Lett å finne eksempler. Sett at du en søndag formiddag kan maksimere din nytte ved å kjøpe 2 aviser fra en dørselger til 30kr. Disse 30 kronene er alle kontantene du har i huset. Før selgeren kommer, dukker det opp en bøssebærer fra et formål du kunne tenkt deg å støtte. imidlertid er dette ikke så viktig for deg at du vil maksimere din nytte ved å putte 30 kr på bøssen og droppe avisene. Sier du da til bøssebæreren at du ikke kan støtte formålet fordi du heller vil maksimere nytten din ved å kjøpe avisene? Er det da riktig å maksimere nytten?

18 04 2007
Kandidat Weinberg

Dersom U(avis)>U(bøsse) så er det jo greit, da kjøper du avisene.

Ta med i betraktningen av utregningen av nytten også innebærer tanken på de fattige barna eller hva nå bøssepengene går til. Og at du må regne ut U(avis) på nytt når du får deg forelagt dette nye alternativet.

I tillegg vet vi jo fra psykologien (og sunn fornuft) at vi ikke alltid regner rett, får med alle momentene og at vi overforenkler. I tillegg får du jo dårlig tid på deg.

Man sier ikke til bøssebæreren at man heller skal kjøpe en avis, man lyver. «Jeg har ikke penger i huset akkurat nå.» Jeg har også vært bøssebærer…

19 04 2007
Erlend K

Hva har du båret bøsse for..?

19 04 2007
Kandidat Weinberg

Jasså, er de overrasket?

For tv-aksjonen, en gang frivillig og en gang ufrivillig.

24 04 2007
Dure Kmick

Hva hvis du maksimerer din nytte ved å drepe en person?

24 04 2007
Kandidat Weinberg

Dersom du greier å regne deg fram til at det gir deg høyest nytte (uten å regne feil), må du også ta med i betraktningen at du åker inn for overlagt drap og at du som psykopat trolig aldri slipper ut.

Du kan vel også si at det reises visse etiske problemstillinger, men de vil du vel uansett som psykopat ikke ta hensyn til. Da er vi vel også litt på siden av det normale.

30 04 2007
Dure Kmick

Ja, vi er på siden av det normale, men det er nok mange som er på siden. Det er fult mulig at mange maximerer nytten på denne måten.

Legg igjen en kommentar

