Avskaffe påskeferien?

7 04 2007

Høyres programblogg anbefalte å anskaffe Sunnmørspostens papirutgave i dag, påskeaften. Som sagt så gjort. Der stod det en helside om Rune Aale-Hansens (lederen for Høyres programsekretariat) forslag om å avskaffe påskeferien, en sak som også er diskutert på programbloggen. Forutsetningen er at man avskaffer statskirken, og det bør man gjøre av prinsipielle årsaker (et tema som i seg selv er nok til en bloggpost, men viktige argumenter er fullstendig tros- og religionsfrihet, likebehandling mellom ulike grupper og gruppers rett til å styre seg selv). Jeg har selv tenkt tanken tidligere, og verken jeg eller Aale-Hansen er nok de første som har tenkt på saken. Et interessant tankeeksperiment er det uansett.

Det er ikke snakk om en fullstendig avskaffing (det vil vel ingen gå med på), men et system der folk kan ta ut religiøse fridager når det passer, i stedet for å være låst til for eksempel påskeferien.

Noen argumenter for:
Været
– Uken før årets påske var nydelig. Påskeuka gikk stort sett med til diverse kort- og terningspill samt å måke bort snø (en meter snø på to døgn er ekstremt, selv på nordvestlandet). Nå var det vanskelig å vite at det skulle bli slikt drittvær (det var jo meldt godt vær i påsken) men sett at det hadde vært meldt møkkavær, hadde jeg nok ønsket å ta ut ferien uken før (det verste hadde vært at jeg ville gått glipp av Viggo Valle og påskelabyrinten).

Valgfrihet
– De som er religiøse og tilhører andre trosretninger vil kunne utsette ferien til de føler de har en høytid å feire. En ferie under for eksempel deler av ramadan, når mange likevel ikke føler seg helt pigge, kan erstatte en ferie i nyttårshelga når de som senere feirer ramadan faktisk føler seg pigge mens andre ikke føler seg like pigge av helt andre årsaker.

Effektivitet
– Næringslivet vil kunne fortsette uten å stoppe helt eller delvis opp, siden vi vil kunne feriere på ulike tidspunkter. Det vil trolig kunne skape økt effektivitet og når det regner på presten drypper det som kjent på klokkeren, det er ikke bare Røkke og Ulltveit-Moe som eventuelt vil tjene på dette.

Noen argumenter mot:
Overstyring
– Skal man kunne ta ferie når man vil? Arbeidsgiver vil trolig i de fleste tilfeller ønske å ha varsel god tid på forhånd. Kanskje vil arbeidsgiver også ønske å «diktere» når de ansatte skal ta sine ferier for en mest mulig effektiv drift. Hvordan man vil løse denne interessekonflikten blir interessant.

Tradisjoner
– Mange av oss liker felles tradisjoner, tradisjoner som vil viskes ut ved en slik endring. Dette er også Aale-Hansens hovedinnvending i Sunnmørsposten. Påsken er viktig for mange, da er det nok enklere å gjøre Kristi Himmelfartsdag, pinse og jule- og nyttårsdagene bevegelige. At det er en inngrodd tradisjon betyr naturligvis ikke at det nødvendigvis er en særlig god tradisjon, men det betyr at det blir vanskelig å endre den. I farne tider feiret man forresten vårfest ved disse tider og juleblot i desember, feiringer som ble overtatt av påsken og julen ved kristningen av landet. Det har med andre ord vært endringer før.

I bunn og grunn forblir dette en interessant tanke. Det vil ta en tid før statskirken opphører å eksistere (men det kommer til å skje) og helligdagene kommer neppe til å bli endret, i alle fall ikke på lang tid.

Det er langt mellom prinsipiell tenkning og handling.
Bare spør Trond Giske.

Advertisements

Handlinger

Information

11 responses

9 04 2007
Dure Kmick

Hvem er Viggo Valle?

Været må vi bare leve med.
Flytte julen også? Nå må du roe deg ned, men enda viktigere er det nok at du roer ned partikammeratene dine. Helligdagene ligger fint der de ligger. Påske og jul blir ikke det samme hvis de kan flyttes rundt.

Eneste grunnen til å gjøre noe med dette er med tanke på de som praktiserer andre religioner enn kristendommen. For de som jobber skift bør dette kunne ordnes uten probolem flere steder. Verre er det nok med de med faste arbiedstider, men det bør vel ikke være så vanskelig å organisere?
Det kan jo bli problimatisk, men ikke så mye som hvis alle kunne ta ferie nå de vil, selv om de fleste nok vil ha iallefall julen på samme tidspunkt.

Men det er en som kan løse dette:
Me SUPERHIRO!!!! Bend time and space!!!!!!!! I fix it!!!! Everyone holiday when want to!! Me SUPERHIRO!!!!!!!!!!!

11 04 2007
Kandidat Weinberg

Viggo Valle er programleder i Påskelabyrinten på NRK P1 hver dag klokken 10.05 i påsken.

Snakker ikke om å flytte julen, men å gi alle en «konto» med fridager. De fleste vil nok ønske å ta juleferie, men noen (som for eksempel ikke har familie å feire jul hos) vil kanskje heller ønske å jobbe og få godt betalt i jula og kanskje heller ta ferie senere. I så fall bør vel det kunne ordnes. At helgedagene ligger fint til for deg, betyr ikke at de ligger fint til for alle.

Dersom man må være religiøs for å endre helgedager så er det vel forskjellsbehandling?

13 04 2007
Dure Kmick

Nei, det er ikke forskjellsbehandling. Man er nødt til å ha en mal, men det finnes alltid unntak. Det er forkjsllsbehandling hvis folk ikke får fri hvis de trenger det på sine helligste dager.

14 04 2007
Kandidat Weinberg

Nødt til å ha en mal, og den malen kan ikke være en helgedagskonto der alle har like rettigheter angående fridager?

Forskjellsbehandling dersom ikke folk får fri på sine helligste dager? Hva er en helligste dag? For meg kan det være bryllupsdagen min. Bør jeg få fri da? Med bevegelige fridager kan jeg ta meg fri da mot for eksempel å jobbe langfredag.

18 04 2007
Dure Kmick

Det er da ingen grunn til at du ikke skal få fri hvis du skal gifte deg. Trodde da alle fikk dette hvis de trengte det?

18 04 2007
Kandidat Weinberg

Jo, men bryllupsdagene som følger, altså når jeg for eksempel vil ta med meg min yndige pike til Island for å feire papirbryllup?

24 04 2007
Dure Kmick

Nå vet ikke jeg hvor mange år papir er, men slike tilfeller må være opp til hver enkelt arbeidsgiver. Vil nå tro at de fleste vil kunne ta seg fri på store dager, papir høres ut ikke ut som en stor dag.

24 04 2007
Kandidat Weinberg

Papir er ettårsdag, men poenget er at om jeg ønsker meg fri hver gang jeg har bryllupsdag, bør jeg kunne ta det og heller droppe pinse, en helgedag som ikke betyr noe som helst for meg.

Hva får deg til å tro at arbeidsgiver vil gi meg fri, spesielt om det er snakk om flere dager. Langt mer trolig er det at han vil kunne ønske meg på jobb når de fleste andre har fri.

Og hvem skal i dine øyne definere hva som er en stor dag? Høres byråkratisk ut. Dessuten er sikkert jeg og du uenige om hva som er store dager.

25 04 2007
Erlend K

Vi trenger noen felles referansepunkter i samfunnet vårt, og høytider som jul og påske er noen av disse. Det er sunt for et samfunn at vi har noe felles, i påsken tar vi oss fri og reiser på fjellet og spiser kvikklunsj og appelsiner til vi holder på å dåne…(eller egentlig så blir jo de fleste hjemme i påsken, da, men fjellturen er liksom stereotypien..)

Skal vi glemme alt vi har av kulturarv fordi ikke alle opplever bakgrunnen for denne like relevant lenger..? Jeg er overbevist om at det er bra for det norske samfunnet at vi har noen felles referansepunkter..! 🙂

Dessuten er det helt sikkert mange bedrifter der sjefen vil gå med på (og synes det er flott) at du og andre vil jobbe i pinsen. Dette er ikke noe staten trenger å legge seg opp i. En kan jo f.eks. få seg jobb på oljeplattform (eller andre former for skiftarbeid, på sykehus eller andre steder der det trengs folk hele tiden), og så kan en kose seg med å ta helikopteret ut den 20. desember, spise ribba (eller pinnekjøttet om man vil) ute i Nordsjøen og attpåtil få helgedagstillegg for innsatsen. (Det måtte jo forsvinne hvis det ikke ble allment fri..) 😉 Er litt sarkastisk her nå, kanskje, men det liker vi vel, så…

Hvor lenge før skulle man måtte varsle arbeidsgiveren om at man vil ta fri..? Dessuten, la oss ta påsken: Plutselig kan det jo dessuten hende at hele kundeserviceavdelingen vil ta fri en uke der resten av Europa jobber, og så blir europeerne sure fordi ingen vil ta imot bestillingene deres, og så neste uke tar europeerne fri. Deretter tar fabrikken fri, og da blir europeerne (som har kommet tilbake på jobb) sinte fordi at det ikke er noen i Norge til å produsere varene de helst ville hatt igår, og så blir kundeserviceavdelingen sur fordi de får så mange forargede telefoner og… Nei, huff.. Vi får ha høytidsdagene felles fri, og så kan heller de som absolutt vil jobbe ordne det med sin arbeidsgiver.. (Til Dure beklager jeg lengden på innlegget, og til Kandidaten beklager jeg den syrlige tonen, det er ikke vondt ment..):-)

30 04 2007
Dure Kmick

Arbeidsgiver vil ha fornøyde arbeidstakere, og de fleste vil nok ikke nekte deg fri uten en rimelig grunn. 1 års bryllupsdag er jo ikke akkurat det største av alt.
Vi beholder helligdagene slik de er, men det er selvsagt opp til arbeidsgiver å eventuelt gjøre unntak.

Til Erlend: Det går fint, jeg overlevde.

3 05 2007
Kandidat Weinberg

@ Erlend

Nordmenn reiser like mye på fjellet som de sitter på Grünerløkka og sipper i femi-kaffeene sine. Illusjonene trenger ikke forsvinne ved en endring.

Kulturarven verken kan eller skal gies slipp på. Dette er tydeligvis et KrF-hjertebarn, men hvordan gir man egentlig slipp på en kulturarv?

Praktiske implikasjoner har jeg ikke tenkt over, det er de prinsipielle sidene som har vært vurdert.

@ Dure

Om din papirbryllupsdag ikke er noe å feire, kan det hende jeg føler at min er det. Det er noe av kjernen i saken, at jeg kanskje vil ta meg fri den dagen heller enn for eksempel pinse, helligdager som kommer like overraskende hvert år. Hvem skal bestemme hva som er viktige dager?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s




%d bloggers like this: