På date med KrF

15 02 2007

Siden det var alle hjerters dag (eller valentinsdag) i går var det en fin dag å ta testen som ligger på KrFs hjemmesider. Den heter «par i hjerter» og skal, slik det ser ut, gi meg svaret på om jeg og KrF har det som skal til for et lengre forhold.

Jeg sa dermed ja takk til en liten date med KrF.

Det første problemet møter jeg når min date lurer på om jeg ønsker å prioritere uløste oppgaver her hjemme i stedet for å sende penger til Afrika. Nå virker det jo litt fånyttes bare å sende penger til Afrika sånn helt uten videre, men jeg ser poenget. Til spørsmålet ønsker jeg å svare at jeg gjerne vil gjøre begge deler. «Hverken eller,» altså.

Så lurer min date på om jeg vil ha en bukett roser fra et parti som tar vare på de svakeste. Det vil jeg slett ikke. For det første kommer de rosene til å visne relativt fort og for det andre hadde det vært mye bedre å bruke de pengene på de fattigste i stedet for å kjøpe unyttige roser for kronene.

På spørsmålet om jeg vil gå en romantisk måneskinnstur med et parti som mener at kontantstøtten bør avskaffes kan jeg ikke svare annet enn et ubetinget ja. Romantiske måneskinnsturer er koselig nok i seg selv. Når min date i tillegg er enig i at kontantstøtten bør avskaffes blir jeg mer enn gjerne med. Perfekt match, altså.

Min date fortsetter utspørringen og lurer denne gang på om jeg vil ta en romantisk middag med en som vil slå en strek over den kristne og humanistiske kulturarven. Romantisk middag i seg selv er bra, det samme er meninger som går ut på å avskaffe statskirke, kristne formålsparagrafer, krav om at statsråder må være kristne og lignende. Kulturarven verken kan eller bør vi kvitte oss med, dog. Spørsmålet er likevel så elendig formulert at jeg på trass svarer at dette er en perfekt match.

Så var det på tide å oppsummere kvelden.
Min date, altså KrF, mener at jeg «passer godt sammen med KrF. Vi er stort sett på linje i alle sakene som betyr noe. […] Vi trenger deg med på laget!»

Med andre ord: etter å ha uttrykt min misnøye med spørsmålsformuleringer, sagt nei til roser samt ytret ønske om å avskaffe både kontantstøtte statskirke, formålsparagrafer (ja, sågar hele kulturarven bare på trass) mente KrF fremdeles at vi var en god match.

Det var sannsynligvis sent og kanskje var min date aldri så lite bedugget.

Handlinger

Information

3 responses

18 02 2007
Erlend K

Vi er jo for en nyordning i forhold til statskirka, da…
Ellers så er det jo kanskje litt pussig med «alle sakene som betyr noe», men det understreker jo kanskje det at Høyre og KrF er enige om mange ting..? Hmm..Hadde kanskje trodd at vi i KrF på sett og vis var mer enig i hjertesakene til Høyre enn omvendt, men… Jaja… 🙂

19 02 2007
Kandidat Weinberg

Det som forresten er litt pussig er at det på fremsiden av testen står «Det holder at du bryr deg litt om menneskene rundt deg» mens dersom du opptrer fullstendig likegyldig og klikker på «Hverken eller» på samtlige spørsmål er du fremdeles en god match 🙂

Høyre og KrF har selvsagt mye til felles, det hadde blitt vanskelig å regjere sammen dersom så ikke hadde vært tilfelle.

30 07 2007
Aftenpostens Valgomat, del 5 « Kandidat Weinbergs blogg

[…] det lar seg gjøre, så det er ikke rart de ikke får min stemme (på tross av at de ønsker en date med meg). Senterpartiet er ikke annet enn en ren interesseorganisasjon som kjemper for bøndene og […]

Legg igjen en kommentar

